Journalist en fanatieke Tindergebruiker Judith Duportail besloot alle data die Tinder over haar heeft verzameld op te vragen. Ze schrok: er bleek een boekwerk van 800 pagina's over haar te bestaan, schrijft ze in . Elke Europese burger heeft het recht om in te zien welke persoonlijke gegevens een bedrijf over hem of haar heeft verzameld. Slechts weinigen maken daar gebruik van volgens Tinder. Duportail wel. Ze schrijft: "Ik ontving 800 bladzijdes met informatie, zoals mijn 'likes' op Facebook, mijn foto's op Instagram (ook al had ik de account gewist), mijn opleiding, de leeftijdscategorie van mannen waarin ik geïnteresseerd was, hoe vaak ik verbinding maakte, wanneer en waar elk online gesprek met elke match plaatsvond...en de lijst gaat maar door." "Ik ben geschokt, maar absoluut niet verrast door deze hoeveelheid data," zegt Olivier Keyes, datawetenschapper aan de universiteit van Washington. "Elke app die je gebruikt op je telefoon heeft dezelfde hoeveelheid info over je. Facebook heeft duizenden pagina's over jou." "Terwijl ik door de pagina's blader voel ik me schuldig," schrijft Duportail. "Ik was verbaasd over hoeveel informatie ik vrijwillig prijsgeef: van locaties, interesses en banen tot foto's, muzieksmaak en wat ik graag eet. Maar ik realiseerde me al snel dat ik niet de enige ben. Uit een recente blijkt dat Tinderaars bijzonder gemakkelijk informatie delen zonder dat ze het door hebben." "Je wordt verleid tot het weggeven van al deze gegevens," zegt Luke Stark, digitale technologiesocioloog van Dartmouth University. "Apps zoals Tinder maken misbruik van een simpel emotioneel fenomeen: we kunnen data niet voelen. Dat is waarom je zo geraakt bent nu je alles in print ziet. We zijn fysiek ingestelde wezens. We moeten iets kunnen vasthouden." "Wat gebeurt er als deze schat aan data wordt gehackt, openbaar wordt gemaakt of gewoon verkocht aan een ander bedrijf?" vraagt Duportail zich af. "Ik kan de schaamte bijna voelen. De gedachte dat iemand bij Tinder deze 800 pagina's al gelezen heeft, voordat ik ze ontving, doet me ineen krimpen." Maar Tinders privacybeleid laat aan duidelijkheid niets te wensen over: "Je moet niet verwachten dat je persoonlijke informatie, gesprekken of andere communicatie altijd veilig zijn bij ons," klinkt het. Het ergste is dat deze 800 bladzijdes slechts het topje van de ijsberg zijn. "Je persoonlijke gegevens hebben invloed op wie je als eerste ziet op Tinder," aldus privacy-activist Paul-Olivier Dehaye. "Maar ze bepalen ook wat voor baanaanbod je ontvangt op Linkedin, hoeveel je betaalt voor je autoverzekering, welke advertentie je ziet in de metro en of je een lening kunt krijgen." "We gaan steeds meer richting een ondoorzichtige samenleving, richting een ontastbare wereld waarin data die over je worden verzameld steeds meer aspecten van je leven bepalen. Uiteindelijk wordt je hele bestaan beïnvloed."