GOTENBURG (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe topman van Polestar wil meer auto's bij dealers verkopen en niet alleen online, in een poging de dalende verkopen te stoppen. De Zweedse fabrikant van elektrische auto's heeft last van toegenomen concurrentie uit China, hoge kosten en een verzwakte vraag naar stekkerwagens.
Tot voor kort konden klanten de auto's wel bekijken in de showrooms en proefritten maken, maar voor de daadwerkelijke aankoop moesten ze naar de website van het bedrijf. In Nederland heeft Polestar onder meer showrooms in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.
Voormalig Opel-topman Michael Lohscheller, die sinds 1 oktober de baas is bij Polestar, zei dat hij een onderzoek naar de bedrijfsvoering en strategie is gestart. Een belangrijk onderdeel van het "toekomstige succes" moet zijn dat het bedrijf van "het tonen naar het actief verkopen" van auto's gaat. In het derde kwartaal zijn de leveringen van Polestar met 15 procent afgenomen vergeleken met een jaar eerder, tot 11.900 voertuigen. Hiermee voegt Polestar zich bij een reeks Europese autofabrikanten die recent forse dalingen in verkoopcijfers rapporteerden.