We shoppen steeds meer online en laten ons daarbij vaak leiden door reviews van andere gebruikers. Positieve recensies van een product zijn dus goed voor de verkoopcijfers, maar het gekke is dat té positieve beoordelingen juist een averechts effect hebben. Een product met één ster meer dan dat van de concurrent zorgt al snel voor tien procent meer verkopen. Maar er zit een addertje onder het gras. Bij hele positieve recensies zijn de verwachtingen ook torenhoog. Daardoor sturen consumenten veel vaker hun producten terug. "En dat doet afbreuk aan de winstgevendheid", zo concludeert promovendus Alec Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen. Zo'n 25 tot 30 procent van alle producten wordt teruggestuurd. Niet vanwege defecten, maar omdat ze niet aan de verwachtingen voldoen. Juist bij hele positieve beoordelingen kunnen die verwachtingen maar moeilijk worden waargemaakt. En al dat retourneren kost webshops veel geld. Tegen de logica in zou je dus willen dat consumenten weliswaar positief, maar niet overdreven enthousiast oordelen over je product. Minnema heeft een tip om dat te bewerkstelligen: "Wat ik wil meegeven: zorg ervoor dat reviews een goede weergave zijn van het product. Vraag consumenten niet alleen een review achter te laten als zij tevreden zijn, maar ook als ze het product helemaal niets vonden."
Bron(nen): RTL Z