Het kost de ET 5, een elektrische sedan van Nio , een Chinese autofabrikant opgericht in 2014, slechts vier seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Dat is min of meer hetzelfde als de Porsche Carrera, een Duitse sportwagen op benzine, geliefd bij adrenalinejunkies. Chinese elektrische voertuigen ( ev ’s) stellen nieuwe normen voor snelheid – zowel wat betreft hoe snel ze gaan als hoe snel ze zich over de hele wereld verspreiden. De Chinese straten zijn er al mee verstopt, schrijft de Economist. En als Chinese fabrikanten hun zin krijgen, zullen die van Amerika en Europa dat binnenkort ook krijgen. Een industrie die gewend is aan een kalme cyclus van marginale verbeteringen wordt met “China-snelheid” op zijn kop gezet, zegt Ralf Brandstätter, de baas van Volkswagen in het land.
Chinese bedrijven hebben een aantal voordelen ten opzichte van hun westerse concurrenten, waaronder:
Als gevolg van deze voordelen hebben Chinese elektrische auto's een sterke groei doorgemaakt. In 2023 waren Chinese bedrijven goed voor ongeveer 80% van de wereldwijde verkoop van elektrische auto's.
Deze trend is waarschijnlijk nog wel even door te zetten. De wereldwijde vraag naar elektrische auto's zal naar verwachting blijven groeien, en Chinese bedrijven zijn goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.
Betekenis voor westerse autofabrikanten
Westerse autofabrikanten staan voor een aantal uitdagingen als gevolg van de opkomst van de Chinese elektrische auto-industrie. Ze zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe situatie om te kunnen concurreren.
Enkele mogelijke strategieën voor westerse autofabrikanten zijn:
Het is nog te vroeg om te zeggen welke strategieën uiteindelijk het meest succesvol zullen zijn. Wel is duidelijk dat westerse autofabrikanten zich zullen moeten aanpassen aan de nieuwe situatie om te kunnen concurreren met de Chinese bedrijven.
Bron(nen): The Economist