Met de feestdagen én Black Friday voor de deur ben je ongetwijfeld geneigd om eens flink je slag te slaan in de winkels. En zij zullen er ook alles aan doen om je zoveel mogelijk te laten spenderen.
Vijf trucs waar je alert op moet zijn:
- Het euroteken weglaten
Steeds vaker zie je het euroteken ontbreken bij producten, vooral in de horeca. Daarmee verdwijnt de associatie met geld een beetje en zul je minder snel een afweging maken of iets duur is of niet. - Best verkocht
De klassieker: het sociaal bewijs om iets aan te schaffen. Er staat 'topfavoriet', 'meest gekozen' of 'best verkocht' bij een product. Geen idee of het waar is, maar je bent geneigd toch maar die te nemen. - Schaarste
Booking.com is er een kei in: nog maar één kamer beschikbaar, staat er vaak voor je boekt. Meestal is dat niet waar, maar voor de zekerheid boek je toch maar snel. - Korting
Nog zo'n gouwe ouwe: 'van 100 euro nu voor 50 euro'. Had er bij het product alleen gestaan '50 euro' dan had je het misschien te duur gevonden, nu denk je: koopje. Anchoring wordt dat genoemd in de marketing. - Lokaas
De wijnkaart is een bekend voorbeeld. Daar staat altijd minstens één hele dure fles op, zodat de rest niet meer zo duur lijkt. Maar het gebeurt bij veel producten waarbij je kunt kiezen tussen klein, middel of groot. De kleine cappuccino was eigenlijk groot genoeg, maar door de keuzemogelijkheid ben je geneigd de middelste of zelfs het grootste formaat te kiezen, als het prijsverschil klein is.
Maar hoe goed je dit soort trucs ook kent, het blijft lastig om er niet in te trappen.