Nigeria kennen we vooral als de Afrikaanse oliestaat waar corruptie welig tiert. Toch wordt het land steeds populairder onder grote westerse en Aziatische multinationals. Dat heeft een aantal redenen. Ten eerste
wonen er bijna 180 miljoen mensen. Van alle mensen in de Sub-Sahara woont een op de vijf in Nigeria. Dus heb je daar voet aan de grond dan heb je meteen een flink deel van Sub-Sahara Afrika te pakken. Daarnaast is de bevolking heel jong en steeds beter opgeleid. Die bevolking groeit ook snel. In 2050 wonen er waarschijnlijk meer mensen in Nigeria dan in de Verenigde Staten. De economie is nu nog klein, slechts anderhalf keer zo groot als die van Nederland, maar de potentie is groot. Een reden waarom een bedrijf als Unilever naar het Afrikaanse land trekt. Toch noemt The Economist een aantal fikse uitdagingen voor wie het wil maken in Nigeria. Ten eerste de corruptie en de instabiele politiek (onder andere Boko Haram). Maar daarnaast zijn ook de stroomvoorziening en de infrastructuur matig geregeld. Verder zijn de bouwkosten relatief hoog en duurt het lang om een winkel of kantoor te bouwen. Eigendomsregistratie is niet makkelijk en door de lastige logistiek moeten bedrijven vaak veel op voorraad houden.