SEATTLE (ANP/BLOOMBERG) - Starbucks heeft zijn verkopen in de eerste maanden van dit jaar zien terugvallen. Kortingen en nieuwe koffie-varianten in diverse markten bleken niet genoeg om prijsbewuste consumenten te verleiden meer koffies en andere producten te bestellen. Het gaat om de eerste verkoopafname voor Starbucks sinds de coronacrisis en beleggers lijken flink geschrokken.
Winkels die al langer dan een jaar open zijn brachten afgelopen kwartaal 4 procent minder opbrengsten in het laatje. In alle delen van de wereld zag Starbucks de cijfers terugvallen. Vooral in China ging het hard. Daar was sprake van 11 procent minder omzet dan in dezelfde maanden een jaar terug.
Financieel topvrouw Rachel Ruggeri zegt dat Starbucks over de hele wereld merkte dat consumenten zuiniger aan deden. In sommige landen zou de verkoopafname ook samenhangen met relatief koud weer in januari. Ook de oorlog in Gaza speelt waarschijnlijk een rol. Er zijn, vooral in het Midden-Oosten, mensen die Amerikaanse merken als Starbucks boycotten uit onvrede over de steun van westerse landen voor Israël.