Luchthaven Schiphol zit aan haar max en daar gaat vliegveld Lelystad bijzonder weinig aan veranderen. Dat is de conclusie van meerdere onderzoeken van het ministerie van Infrastructuur. Het plan is om van Schiphol nog meer een zakenhub te maken, terwijl Lelystad de vakantievluchten op zich neemt. Maar uit de nieuwe studies blijkt dat die verplaatsing voor de ochtend- en avondpieken nauwelijks iets uitmaakt. Op die tijdstippen zijn er namelijk maar weinig vakantievluchten. Die vertrekken namelijk vaak 's ochtends heel vroeg of in de middag en landen in de loop van de middag of juist de late avond. Op dit moment zit Schiphol al aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar. Tot eind 2020 mogen dat er niet meer worden. Volgens het ministerie is groei niet meer mogelijk. De nationale luchthaven denkt daar zelf anders over en wil 540.000 vliegbewegingen per jaar. Daarvoor moet wel het luchtruim opnieuw worden ingedeeld en moeten de regels voor het aantal landingsbanen dat tegelijkertijd mag worden gebruikt, worden versoepeld.
Bron(nen): Noordhollands Dagblad