Het lukt budgetmaatschappijen om tickets aan te bieden voor de helft tot een derde van de prijzen die traditionele luchtvaartmaatschappijen hanteren. Dat doen ze simpel gezegd door alles wat duur is aan een vlucht goedkoper te maken. Na 9/11 stortte de luchtvaart in. Vliegmaatschappijen hadden de grootste moeite om het hoofd boven water te houden. Boeing smachtte naar klanten die een
vliegtuig wilden kopen. En toen was daar Ryanair, die 151 Boeings 737 bestelde en daar een bizar lage prijs voor betaalde. Budgetmaatschappijen doen dat altijd: een enorme order plaatsen om een goede deal te krijgen. Ze vliegen namelijk graag met nieuwe vliegtuigen, omdat die veel efficiënter zijn in het brandstofverbruik. Het gevolg? De toestellen van Easyjet en Ryanair zijn gemiddeld slechts vier en vijf jaar oud, terwijl de bakken van de
KLM en Lufthansa respectievelijk 9,4 en 12,4 jaar oud zijn. Bovendien vliegen goedkope luchtvaartmaatschappijen met één type vliegtuig. Dat scheelt aanzienlijk in tijd en geld. Piloten, mecaniciens, stewards en grondpersoneel hoeven slechts getraind te worden in één toestel. In de cabine bespaart een budgetmaatschappij op luxe. Zo kunnen de stoelen niet naar achter. Dat vermindert de onderhoudskosten en de aankoopprijs van een stoel. Ook zitten er geen vuilnisbakjes aan de stoelen. Passagiers leveren hun afval direct bij de stewardess in. Zo hoeft er als het vliegtuig aan de grond staat minder tijd te worden besteed aan schoonmaken. De stewards en stewardessen van budgetmaatschappijen vervullen daarnaast meerdere rollen. Als het toestel op de grond staat, gaan ze helpen met het checken van de tickets en het schoonmaken. Verder is er niet of nauwelijks personeel dat tickets verkoopt. Alles gebeurt online. Zoals wellicht bekend, vliegen goedkope maatschappijen nooit op de grote luchthavens. Die vragen veel meer luchthavenbelasting dan kleinere vliegveldjes. Vaak is Ryanair verreweg de belangrijkste maatschappij die van zo'n klein vliegveld vertrekt, waardoor het bedrijf lage prijzen kan eisen. Worden die geweigerd dan vertrekt Ryanair en gaat de luchthaven failliet. De vliegtuigen van Ryanair maken veel meer vluchten op een dag dan die van bijvoorbeeld KLM. Er zit slechts een half uur tot drie kwartier tussen landing en vertrek. Daardoor wordt er continu geld verdiend en betalen passagiers niet zoveel voor de tijd dat het toestel aan de grond staat. Grote luchtvaartmaatschappijen hebben hubs waarop veel passagiers moeten overstappen, zoals Schiphol dat is voor KLM. Budgetmaatschappijen daarentegen hebben veel meer bestemmingen waar ze rechtstreeks heen vliegen. Ze bieden ook geen overstapmogelijkheid aan. Zo hoeven ze niet te betalen voor personeel dat de bagage van het ene naar het andere vliegtuig moet brengen en ook niet op te draaien voor kosten als de overstap mislukt. De winstmarge van budgetmaatschappijen is gigantisch. Ryanair heeft een marge van 24 procent, Easyjet 11 procent waar AirFrance en Lufthansa niet meer dan 2 en 4 procent halen. En als traditionele luchtvaartmaatschappijen een budgetmaatschappij proberen op te zetten, gaat het mis. AirFrance probeert het met Transavia, Lufthansa met Eurowings. Beiden maken gigantisch verlies. Ook andere maatschappijen faalden in hun pogingen. Dat komt onder meer door de flexibiliteit van budgetmaatschappijen als Easyjet en Ryanair en doordat ze inmiddels zo groot zijn. Ze hebben zowel bij luchthavens als bij vliegtuigbouwers een ijzersterke onderhandelingspositie. Ondertussen is alle concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen goed nieuws voor toeristen. De wereld zal alleen maar verder opengaan voor grotere groepen mensen.