Aldi en Lidl verkopen niet zelden prijswinnende wijnen voor een heel schappelijke prijs. Dat de kwaliteit van de wijn bij de budget-supers goed is, weten de Duitsers als geen ander: bijna de helft van alle wijn in Duitsland komt uit een discount-supermarkt. ging op zoek naar het geheim van deze goede, maar goedkope wijn. Volgens het blad speelt de sterke betrokkenheid van Aldi en Lidl bij de productieketen van Duitse wijnen een sleutelrol. De wijn wordt volautomatisch in grote staaltanks geproduceerd. Het fermentatieproces duurt slechts een maand. De wijn wordt in vaste verhoudingen gemengd, zodat de kwaliteit stabiel en constant is. De supermarkten werken enkel met grote, erkende Duitse wijnhuizen. Die zorgen ervoor dat er goede basiswijnen worden ingekocht en dat er middels een gestandaardiseerd productieproces wijn van hoge kwaliteit wordt geleverd. Het nadeel van mengwijnen is dat je niet kan verwijzen naar beroemde wijnregio's. Het stempel van goedkeuring komt dan van de reputatie van het wijnhuis dat de mengproductie verzorgt. Klanten van Aldi en Lidl hebben daar geen moeite mee. Geen hoge personeelskosten door handgeplukte druiven, geen maanden durend fermentatieproces, de industriële aanpak van Aldi en Lidl zorgt voor fors lagere kosten.