Stichting Wakker Dier is boos op supermarktketen Lidl. Die had beloofd om per 1 januari geen plofkip meer te verkopen, maar doet dat feitelijk nog steeds, zegt de dierenwelzijnsorganisatie woensdag.
Wakker Dier beschuldigt Lidl van ,,kunstgrepen''. De keten zou namelijk alleen nog het vlees verkopen van hennetjes. Die groeien minder hard dan de haantjes. Bovendien krijgen ze speciaal voer, zodat ze iets minder snel groeien dan vroeger. Officieel gelden ze net niet als een plofkip. De haantjes worden volgens Wakker Dier wel vetgemest. ,,Zo los je het plofkip-probleem niet op'', aldus de organisatie.
Kuikentjes komen per dag ongeveer 40 tot 60 gram aan. De snelle groeiers worden plofkippen genoemd. Ze leven in stallen met ongeveer twintig soortgenoten op een vierkante meter. De kippen krijgen volgens Wakker Dier last van kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren en kortademigheid. De organisatie voert daar sinds 2012 actie tegen. Ze wil dat winkels vlees verkopen van kuikens die minder hard zijn gegroeid. Wakker Dier richt zich ook op de horeca.
Tegelijk met Lidl beloofden ook Albert Heijn en Jumbo de plofkip uit de schappen te halen. Die supermarkten zijn dat wel nagekomen, zegt Wakker Dier.