Elon Musk wordt zeker in Silicon Valley gezien als een halve heilige. Hij belooft een kolonie op Mars en een groene revolutie op aarde, maar bij de medewerkers van zijn Teslafabriek is hij aardig van zijn voetstuk gevallen. In klappen vijftien (ex)-werknemers uit de school over de arbeidsomstandigheden. "Ik zag mensen flauwvallen op de werkvloer." Tesla is momenteel meer waard dan General Motors en Ford. Musk wil met zijn elektrische auto's de wereld verbeteren en veroveren. Voor de productie ervan heeft hij een oude autofabriek in Fremont, California omgetoverd tot een "fabriek van de
toekomst" waar robots en mensen de
handen ineen slaan. Maar de werkelijkheid klinkt minder idealistisch. Werknemers klagen over een ziekmakende werkdruk, onhaalbare productiedoelen en soms zware verwondingen. Sinds 2014 is de ambulance meer dan honderd keer uitgerukt voor medewerkers die last hebben van duizeligheid, ademhalingsproblemen, pijn op de borst en flauwvallen. Nog enkele honderden keren kwam de ziekenwagen voor acute verwondingen. Dat blijkt uit incidentrapporten die The Guardian in handen kreeg. "Ik zag iemand flauw vallen en zijn gezicht openhalen," vertelt producttechnicus Jonathan Galescu. "Wij moesten gewoon doorwerken terwijl hij daar maar op de grond bleef liggen." Hij is niet de enige. "Ik had een collega aan de lopende band die maar bleef
werken, werken, werken. Het volgende dat ik zag, was dat hij op de grond lag," vertelt Mikey Catura, een werknemer die batterijen inpakte. Een andere medewerker, Richard Ortiz, vertelt bewonderend over de high-tech-winkelvloer. "Alles voelt hier als de toekomst, behalve wij." Michael Sanchez zegt tegen de krant dat hij vroeger twee dromen had: kunstenaar worden of automonteur. Hij was dan ook "extatisch" toen hij vijf jaar geleden bij Tesla mocht beginnen, een bedrijf waarvan hij geloofde dat het "de toekomst" was. Nu zit hij thuis met een dubbele nekhernia, is arbeidsongeschikt verklaard en kan nog geen pen vasthouden zonder pijn. Volgens Tesla is het letsel ontstaan toen hij een wiel installeerde, maar Sanchez zegt dat het is veroorzaakt doordat hij jaren aan de lopende band stond. De auto's waarmee hij werkte, hingen boven de band. Hij moest de hele dag omhoog kijken en met zijn handen boven zijn hoofd werken. "Maandag en dinsdag gingen goed. Maar op woensdag begon de pijn. Op vrijdag en zaterdag was het bijna niet vol te houden." In een telefonisch interview over de omstandigheden in de fabriek, waar zo'n 10.000 mensen werken, geeft Musk toe dat zijn werknemers "een moeilijke tijd hebben gehad, met lange werkweken en zwaar werk," maar hij zegt de gezondheid en het welzijn van zijn personeel heel belangrijk te vinden. Het bedrijf zou de situatie het afgelopen jaar flink hebben verbeterd.