Al jaren probeert
Amsterdam de overlast van toeristen te beperken, vanaf een "blijf weg"-campagne die gericht was op Britse hooligans, tot het invoeren van een rookverbod voor cannabis op straat rond het centrum en het opleggen van sluitingstijden van cafés om 2 uur 's nachts.
Momenteel heeft de stad een nieuwe tactiek bedacht, een online quiz, die met de typische Nederlandse directheid de toeristen afschrikt die voor andere redenen dan tulpen en Stroopwafels Amsterdam willen bezoeken, schrijft
The Guardian. Vragen van de quiz zijn onder andere: "Wil je
cocaïne kopen?" en "Wil je de stad ontdekken met een drankje of een joint in je hand?". Voor degenen die van plan zijn een pubcrawl of een vrijgezellenfeestje te organiseren, is er een boodschap dat deze activiteiten verboden zijn. Dezelfde boodschap geldt voor degenen die 'ja' antwoorden op de vraag "Wil je een rondleiding langs de sekswerkers?".
De interactieve campagne van de gemeente, die is gelanceerd in de afgelopen maand, poogt aan te tonen dat veel van de activiteiten dat toeristen associëren met Amsterdam in feite tegen de wet zijn.
Amsterdam worstelt met de terugkeer van postpandemisch
toerisme, inclusief ongewenste gedragingen als kotsen voor de deur, lawaai maken op straat en openbaar plassen. Ondanks pogingen dat soort bezoek af te schrikken is het aantal bezoekers gestegen met 21%, tot 9 miljoen.
Sofyan Mbarki, wethouder van Amsterdam, liet woensdag tijdens een raadsvergadering weten dat de quiz een nieuwe versie van de vaak bekritiseerde afschrikkingscampagne was en dat de website gericht is op het ontkrachten van misvattingen over Amsterdam.
De quiz, die minstens € 165.000 kost en gedeeltelijk gesubsidieerd wordt door het ministerie van Justitie, wil de plannen van feestvierende toeristen dwarsbomen voordat ze hun vluchten boeken.
Deskundigen betwijfelen sterk of de campagne gaat werken. Maar de gemeente blijft proberen lallende Britten te weren.