Vastbesloten om je aan je boodschappenlijstje te houden, haast je je naar de supermarkt. Om uiteindelijk toch weer naar buiten te komen met een propvolle kar, die veel meer bevat dan je van plan was te kopen. En het zijn meestal geen paprika's of appeltjes waar je te veel van neemt.
Zo verleidt de supermarkt je volgens Foodwatch om meer lekkere dingen te kopen dan de bedoeling was.
- Je wordt hongerig gemaakt
Het is geen toeval dat de oven nog na staat te dampen van het verse brood dat er net in gebakken is. Sommige winkels spuiten zelfs met een spray die broodgeur verspreidt: het maakt dat je trek krijgt. - Ongezond eten ligt meer in het zicht
Op sterk bewerkte producten zijn de marges hoger. De winkel wil dus dat je die koopt. Daarom liggen de schappen met chips en koekjes vaak meer in het zicht dan de versafdeling. - Er speelt een verleidelijk muziekje
Uit onderzoek blijkt dat er meer Franse wijn wordt verkocht als er een Frans chanson op de achtergrond klinkt. Hetzelfde geldt voor Duitse wijn bij een Duitstalig muziekje. - Er zijn grote winkelkarretjes
Winkelwagentjes zijn bewust zo groot. Als er maar een paar producten in liggen heb je het gevoel dat je nog maar heel weinig hebt gekocht en dat er dus gerust nog wat bij mag. - Groente en fruit liggen aan het begin
In vrijwel elke supermarkt liggen groente en fruit direct aan het begin. Wie immers eerst broccoli en bananen heeft gekocht, gunt zichzelf daarna een doos bonbons en een zak chips. - De gezonde producten liggen verspreid
Om groente, fruit, brood en melk te kopen, moet je de hele winkel door. Ondertussen passeer je allerlei verleidingen, zoals koek, drank en snacks. - A-merken liggen op ooghoogte
Dit is een bekende: de duurste merken liggen op ooghoogte. Voor de budgetmerken moet je vaak helemaal onderin een schap graaien. - Bij de kassa gaat het alsnog mis
Het wordt ook wel de 'jengelzone' genoemd. Als je bij de kassa in de rij staat word je overspoeld met kleine lekkernijen en vooral ook kindersnoepgoed. Wil je je jengelende koter zoet houden dan geef je hem toch maar dat kindersurprise-ei.