Zo ver kun je écht rijden met deze elektrische auto's

Economie
maandag, 14 september 2020 om 10:00
welingelichtekringen header 1

Het blijft een pijnpuntje van de elektrische auto: je kunt er niet zo ver mee rijden en moet dan wachten tot hij is opgeladen. Reden voor autofabrikanten om het bereik van hun milieuvriendelijke wagens iets té florissant neer te zetten. Zelfs in de allergunstigste omstandigheden valt het niet mee om de genoemde afstand te halen.

Dit is de afstand die je volgens de Britse consumentenorganiatie WhatCar in werkelijkheid kunt rijden met je auto (er werd een vaste route gereden met afwisselende wegen):

1. Audi e-tron: Officieel bereik: 385 kilometer. Praktijkbereik; 315 kilometer (18% minder)

2. Nissan Leaf: Officieel bereik: 385  kilometer.  Praktijkbereik: 349 kilometer (9% minder)

3. Mercedes-Benz EQC: 400 Officieel bereik: 417 kilometer. Praktijkbereik: 334 kilometer (20% minder)

4. Hyundai Kona Electric: Officieel bereik: 447 kilometer. Praktijkbereik: 416 kilometer (7% minder)

5. Kia e-Niro Long Range: Officieel bereik: 453 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (10% minder)

6. Jaguar I-Pace: Officieel bereik: 470 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (13% minder)

7. Tesla Model X 100D: Officieel bereik: 505 kilometer. Praktijkbereik: 375 kilometer (26% minder)

8. Tesla Model 3: Officieel bereik: 560 kilometer. Praktijkbereik: 340 kilometer (40% minder)

9. Tesla Model S Long Range: Officieel bereik: 609 kilometer. Praktijkbereik: nog niet getest