Albert Heijn zet een hele grote stap naar een gezondere supermarkt. Het haalt maar liefst een miljard suikerklontjes uit haar producten. Het gaat om huismerkpastasauzen, -ontbijtgranen, -sappen en -conserven. De winkel werkt samen met het diabetesfonds. Tegen 2020 moet het doel zijn bereikt. Niet alleen wordt de hoeveelheid suiker in de huismerkproducten sterk verminderd, ook worden de gezonde artikelen meer in het zicht gezet en komt er op elke verpakking te staan hoeveel suiker erin zit en hoeveel daarvan is toegevoegd. Van de suiker die uit producten wordt gehaald, weten veel consumenten vaak niet eens dat het erin zit. "Bijna niemand weet dat in conserven ook suiker zit'', aldus Van Egmond. "Daar hebben we grote stappen gezet. We hebben bovendien al veel suiker uit de sappen, de siropen, de frisdranken en de pastasauzen gehaald.'' Vandaag begint AH met een campagne om aandacht te vragen voor de suikerreductie. De winkel is er twee jaar geleden al mee begonnen. Inmiddels zijn er al 320.000 suikerklontjes minder te vinden in de huismerkproducten. AH is niet de enige, ook Plus heeft actie ondernomen door kleinere frisdrankflessen te verkopen en water meer in het zicht te plaatsen.