Er zijn veel klachten over gewichtsconsulenten. Ze zouden niet veel helpen en er te vaak hun eigen (onbewezen) methodes op nahouden. De Consumentenbond controleerde er 23 en moest concluderen dat er inderdaad nogal wat fouten worden gemaakt. Van de 23 gewichtsconsulenten vroegen er acht niet naar de medische achtergrond van een cliënt. Dat is verplicht. Zonder deze informatie mogen ze geen advies uitbrengen. Zeven consulenten informeerden niet naar de motivatie van de afvaller. Ook dat is belangrijk bij het vaststellen van dieetdoelen. De helft vroeg zelfs niet naar een streefgewicht. Als gewichtsconsulenten zijn aangesloten bij beroepsvereniging BGN dan zijn ze verplicht om zich te houden aan de schijf van vijf van het Voedingscentrum. Dat deden ze nauwelijks. Een derde gebruikte de oude schijf van vijf. In sommige menu's kwamen smoothies, roomboter en vruchtensappen voor. Dat past ook niet binnen een gezond eetpatroon. Verder is lichaamsbeweging belangrijk. Vijf consulenten waren helemaal niet geïnteresseerd in dagelijkse activiteiten en twee vroegen niet of de cliënt aan sport deed. Bovendien blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond dat een onlineadvies van 15 euro beter was dan een bezoekje aan een gewichtsconsulent dat 85 euro kostte.
Bron(nen): AD