Hoewel luchtvaartmaatschappijen driftig ontkennen dat er iets aan de hand is met de lucht in een vliegtuig, zeggen steeds meer piloten en stewardessen dat ze wel degelijk ziek worden van giftige dampen in de cabine. Belgische vakbond ACV eist maatregelen. Eerst was er de getuigenis van de Nederlandse piloot in Zembla, die zei dat hij ziek was geworden door de slechte luchtkwaliteit aan boord. Daarna vertelde een oud-stewardess tegen een Belgische krant dat ze ernstige klachten had door giftige lucht in de cabine. En deze gevallen staan niet op zichzelf. ACV: “Wij hoorden al tal van gelijkaardige getuigenissen van piloten en cabinepersoneel, van bewustzijnsverlies, braken, hoofdpijn tot evenwichtsstoornissen, geheugenproblemen en zelfs verlammingen,” zegt Bjorn Vanden Eynde, secretaris mobiliteit bij ACV-Transcom. Volgens de vakbond zijn er wereldwijd naar schatting 2.000 gevallen van vergiftiging per jaar. De lucht in het vliegtuig raakt verontreinigd door zogenoemde 'fume events'. Die treden op als de afsluiting tussen het luchtcircuit en de motoren niet meer goed functioneert. Een deel van de lucht die via de airco de cabine binnenkomt wordt namelijk aangezogen via de motor, waardoor mogelijk TCP, een chemische stof verwant aan zenuwgas, meekomt. Dat kan ernstige medische gevolgen hebben voor personeel en passagiers. De 'fume events' zijn onbekend voor veel luchtvaartpersoneel. Stewardess Eva vertelt in Het Laatste Nieuws: “Ik had nog nooit gehoord van ’fume events', maar er waren collega’s die dagen later nog overgaven. Ikzelf had barstende hoofdpijn en had last van gevoelloosheid in mijn vingertoppen.”