DEN HAAG (ANP) - De meeste werknemers in de zorg- en welzijnsector denken dat ze mensen beter kunnen helpen als ze minder administratie zouden hebben, maar het gaat eerder de andere kant op. Bijna driekwart (73 procent) van de werknemers die meededen aan een peiling van vakbond FNV zegt de afgelopen vijf jaar juist steeds meer tijd aan administratie kwijt te zijn. Bijna de helft van de ruim 6000 ondervraagden is zeker 25 procent van alle werktijd bezig met zaken als registratie, verslaglegging en het invullen van lijsten.
"Ondanks de pogingen die er binnen de sector Zorg & Welzijn al zijn gedaan om de hoeveelheid administratie naar beneden te brengen, is dit duidelijk niet voldoende gelukt", is een van de conclusies. De respondenten wijzen als verklaring onder meer op toegenomen eisen van zorgverzekeraars, hun eigen organisaties en overheden.
Werknemers in de sector vinden zeker niet alle administratie onzinnig. Het bijhouden van cliëntdossiers staat bijvoorbeeld bovenaan een lijst van taken die ze belangrijk vinden. Ook rapportages en registratie van medicatie en medische handelingen worden vaak als relevante administratieve taken genoemd. Bovenaan de lijst van overbodige taken die op basis van de antwoorden is opgesteld, staat "te veel dezelfde formulieren/vragen invullen". Notules schrijven wordt ook vaak als iets overbodigs genoemd. Een ander pijnpunt waar veel werknemers zich aan storen is dat ze vaak dezelfde informatie moeten rapporteren in verschillende systemen.
Opbouwende ideeën
De deelnemers aan de peiling hebben ook opbouwende ideeën ingestuurd om de administratiedruk nu eens echt te verlagen. Dat gaat van het algemene "meer vertrouwen, minder controle" tot "alleen notities maken bij bijzonderheden". Weer iemand anders pleitte voor het bijhouden van alle gegevens over een patiënt in één systeem.
Van de ondervraagden denkt 69 procent patiënten betere zorg en ondersteuning te kunnen geven als het met minder administratie kan. Driekwart verwacht dat het bijdraagt aan meer werkplezier.