De meeste Nederlandse mannen en vrouwen vinden
Valentijnsdag eigenlijk maar een grote commerciële bedoeling. Belgen hechten een stuk meer waarde aan deze romantische feestdag.
Nederlanders kiezen er liever voor om hun wederhelft op andere momenten te verrassen met romantische gebaren. Dit blijkt uit een onderzoek van online shoppingplatform . Het onderzoek van Vente-Exclusive richtte zich zowel op het koopgedrag van consumenten als op de houding ten opzichte van Valentijnsdag. Hieruit bleek dat er grote verschillen zitten tussen Nederlanders en Belgen. Zo geeft 42 procent van onze zuiderburen aan dat ze van de dag gebruik gaan maken om hun partner of anonieme liefde wat cadeau te doen, tegenover slechts 30 procent van de Nederlanders. Ook ziet maar liefst 81 procent van de Nederlanders liever dat de feestdag helemaal wordt afgeschaft; onder de Belgen ligt dit percentage op slechts 52 procent. Bovendien pakken de Belgen ook grootser uit op Valentijnsdag. Ze besteden gemiddeld meer dan 50 euro aan een cadeautje voor hun geliefde. Overigens doen de Nederlandse vrouwen het nog slechter dan de mannen. Slechts 29 procent van de vrouwen geeft aan een cadeautje te kopen voor haar man, vriend of anonieme liefde. De overgrote meerderheid van de vrouwen (maar liefst 77 procent!) zal de dag echter nooit vergeten; dus als man kan je maar beter toch met een klein gebaartje komen om punten te scoren.