Heineken heeft een reclamefilmpje uitgebracht dat niet anders kan worden omschreven dan als racistisch. Sommigen menen dat het de bierbrouwer enkel om een viral te doen was, maar het lijkt eerder gewoon een gigantische pr-ramp. De biergigant heeft besloten om na alle kritiek het filmpje terug te trekken. Vooral in de VS is ophef ontstaan. Zo schrijft Chance the Rapper zondag : “The ‘sometimes lighter is better’ Hienekin commercial is terribly racist.” Hij schrijft verder: "Ik denk dat ze consumenten, twitteraars en freelancers en sh– als lokaas gebruiken.” Veel mensen zijn het met hem eens. Zo tweet iemand anders: “Het is subtiel genoeg om te kunnen ontkennen, maar opvallend genoeg om publiciteit mee te krijgen.” En weer een ander: “Het is als schaamteloos ‘subtiel’ racisme.” Wat er precies te zien is in het filmpje? Een witte vrouw bestelt een glas wijn. Als de barman dat ziet, schuift hij een Heineken Light in haar richting. Het calorie-arme biertje passeert op zijn weg allerlei donkere mensen, waarna het flesje naast haar wijntje terecht komt. En dan verschijnt de zin in beeld: 'Sometimes lighter is better.' Bekijk hier de hoogst dubieuze reclame: