Het is belachelijk simpel om verkiezingen te manipuleren met fake news. Voor nog geen 400.000 euro beïnvloed je de publieke opinie met nepberichten. Dat blijkt uit onderzoek van cybersecuritybedrijf Trend Micro. De onderzoekers analyseerden de invloed van Chinese, Russische en Engelstalige nepnieuwsdiensten. "Of je nu in China, Rusland, Europa of de VS bent, het is erg gemakkelijk om deze diensten te kopen", zegt Simon Edwards, cybersecurity-expert bij Trend Micro, in Voor 35.000 euro maak je op social media al een groep aan die de gewenste ideologie aanhangt, inclusief zo'n 40.000 likes. Een nepnieuwsbericht kost slechts 2400 euro. Zelfs een viral is te koop middels retweets en gerelateerde video's op YouTube. Je kunt een fake straatprotest aankondigen en promoten via sociale media voor slechts 9000 euro. De onderzoekers concluderen dat 360.000 euro genoeg is om een campagne met nepnieuws op te zetten die het kiesgedrag sterk beïnvloedt. Omdat het zo eenvoudig en goedkoop is om fake nieuws te verspreiden wordt gevreesd voor een toename ervan. "Het is heel belangrijk dat mensen nadenken over wat ze zien en overal vraagtekens bij zetten", besluit Edwards.
Bron(nen): De Volkskrant