Hoogleraar: 'Ramp kan ook een stommiteit zijn'

Media
vrijdag, 18 juli 2014 om 8:52
welingelichtekringen header 1
Vier mannen die weten hoe en wanneer ze de knoppen van een luchtafweersysteem moeten indrukken zijn in principe voldoende om een vliegtuig uit de lucht te halen. Raketdeskundige en natuurkundeprofessor Theodore Postol, verbonden aan de Amerikaanse technische universiteit MIT, legt in een interessant verhaal in Trouw uit hoe een vliegramp zoals die van gisteren kan gebeuren. "Uit ervaring zeg ik dat een ongeluk goed mogelijk is", aldus Postol. "Je hoeft niet te beschikken over een modern luchtverdedigingssysteem om een passagiersvliegtuig uit de lucht te halen. Een civiel vliegtuig is een makkelijk doelwit omdat het constant, hoog (op zo'n 10 kilometer) en in een rechte lijn vliegt. Het is tevens een groot object vergeleken met een straaljager. Daardoor is een passagiersvliegtuig makkelijk waar te nemen op de radar. Bovendien is een vliegtuig niet ontworpen om raketten te ontwijken."
"Een luchtafweersysteem wordt bediend door zo'n vier militairen. Twee kijken op de radar en bestuderen of een waargenomen object vijandelijk is. Als zij concluderen dat het gaat om een vijand, dan kunnen ze al dan niet besluiten om het toestel neer te halen. Dit geven ze dan door aan de schutters."
"Maar dit is de theorie. In een conflict zoals in Oekraïne kan angst of opwinding bij de een al snel overslaan op de andere bemanningsleden. Ze kunnen dingen zien die er niet zijn, of de situatie compleet verschillend interpreteren."