Vandaag is weer een dag dat de kranten de kluit allemaal belazeren. Trouw begon al met de bewering op de site dat de oplage van De Telegraaf zo was gedaald. Geen woord over de teruggang van Trouw zelf. En dat zal de komende 24 uur doorgaan. Alle titels zullen een cijfer publiceren dat hen uitkomt. Want ook oplagecijfers zijn bedrieglijk, zo weet Welingelichte Kringen uit ruime eigen ervaring. Daarom hier, voor wie het weten wil, de simpele feiten.
De stijging of daling van de betaalde oplage van de landelijke kranten, tussen het 4e kwartaal van 2008 en het 4e kwartaal van 2009. Alle andere cijfers die de komende dagen verschijnen dienen te worden gewantrouwd. NRC Next (bijna 6 procent) en Het Parool (bijna 4 procent) zagen hun oplage stijgen. Alle andere dagbladen verloren lezers. Het AD 3 procent, De Telegraaf 6,5 procent, de Volkskrant 2 procent, het Financieele Dagblad 4,5 procent, NRC Handelsblad 4,1 procent en Trouw 1,7 procent.
Titel Periode TOTAAL BET. OPLAGE Daling/stijging AD 2009 Q4 392416 0,971045514 AD 2008 Q4 404117 De Telegraaf 2009 Q4 550739 0,934125653 De Telegraaf 2008 Q4 589577 De Volkskrant 2009 Q4 231052 0,983112147 De Volkskrant 2008 Q4 235021 Het Financieele Dagblad 2009 Q4 58193 0,956350967 Het Financieele Dagblad 2008 Q4 60849 Het Parool 2009 Q4 65854 1,037266885 Het Parool 2008 Q4 63488 NRC Handelsblad 2009 Q4 189311 0,959474322 NRC Handelsblad 2008 Q4 197307 NRC.Next 2009 Q4 68591 1,065640245 NRC.Next 2008 Q4 64366 Trouw 2009 Q4 92458 0,983470195 Trouw 2008 Q4 94012
Bron(nen): HOI