Het is verbazingwekkend, en misschien geldt het slechts voor Amerika, maar volgens een studie van de Journal of Consumer Research worden we blij van tv-commercials; en dat geldt in verhoogde mate voor jongere kijkers. Het heeft te maken met het volgende. Wij mensen wennen snel aan iets wat prettig is. Een hele aangename omgeving wordt minder aangenaam als we er langer zijn. Ons favoriete ijsje gaat vervelen als we het vaak eten. En als we de loterij winnen voelen we ons na een paar maanden weer net zo prettig of onprettig als voor die winst. Zo is het ook met televisie: een buitengewoon amusant, spannend of interessant programma verliest iets van zijn glans als het een tijdje opstaat. En om die glans weer terug te krijgen zijn er de tv-spotjes. Die maken dat we even moeten wachten voor ons programma weer begint en daarmee stijgt de vreugde die we beleven aan het programma. De onderzoeker van de Universiteit van Californië lieten twee groepen proefpersonen een aflevering van 'Taxi' zien, een aflevering die ze niet eerder hadden gezien. De helft kreeg het programma te zien onderbroken door spotjes, de andere helft zag Taxi zonder reclame. De groep die het programma hadden gezien onderbroken door spotjes hadden het veel leuker gevonden dan de andere groep. De onderzoekers deden nog een aantal soortgelijke testen. Het leidde allemaal tot dezelfde conclusie: misschien ergeren we ons wel aan tv-reclame, maar we gaan er een programma wel meer door waarderen.