De thuisarts

Mootz
donderdag, 22 maart 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1

Minister Schippers heeft in samenwerking met het Nederlands Huisartsengenootschap een nieuwe website ontwikkeld met betrouwbare medische informatie voor patiënten. Thuisarts.nl is bedoeld om het aantal patiënten dat onjuiste informatie van het internet haalt te verminderen. Deze formulering in Medisch Contact is misschien wat onhandig want ik krijg nu een beeld van een minister die ´s avonds samen met een IT-deskundige en een huisarts aan zo´n site werkt. Nou ja, goed initiatief zou je zeggen, want inderdaad blijkt er een hoop onzin op het internet te staan. Maar waar niet, wat dacht je van kranten, van huis aan huisblaadjes, van televisieprogramma´s, van de praatjes in de wachtkamer. Gaat de minister daar ook nog iets voor bedenken om te zorgen dat gebruikers van de zorg allemaal wel betrouwbare gedachten hebben?

Toen mevrouw Borst nog minister van VWS was deed ik een poging haar te interesseren voor de onbegrensde mogelijkheden van het internet om mensen die iets over gezondheid willen weten te interesseren. Ik kreeg een vriendelijke brief terug naar aanleiding van mijn voorstel en werd uitgenodigd voor een gesprek met internetdeskundigen van het ministerie. Ze moesten zich aan elkaar voorstellen, iets dat mijn vertrouwen in het potentieel van VWS niet deed toenemen. Ik heb ook nooit meer iets gehoord.

Ik ben toen zelf maar wat gaan proberen. Samen met ziektekostenverzekeraars (2 verschillende en achtereenvolgens) heb ik het toen geprobeerd en mijn voorbeeld was altijd de publiekssite van de FDA (de Food en Drug Administration). Een andere prachtige publieksvriendelijke site vond ik webmd. Het aardige van die sites was dat het platforms waren en geen directieve media die uitleggen wat gebruikers van zorg moeten geloven. Geloof en staat zijn immers al lang gescheiden in de beschaafde wereld en wie democratisch kan denken weet dat je de waarheid ergens in het midden zoekt (zelfs wetenschap werkt via consensus). Het mislukte twee keer. Eén keer omdat er iets onder mijn verantwoordelijkheid over een geneesmiddel was geschreven en de producent van het medicijn had een collectieve verzekering voor het bedrijf lopen bij de sponsorende verzekeraar, die wilde dat het van de site verwijderd zou worden. Zo kon ik niet werken zonder me bezorgd te maken over mijn eigen geloofwaardigheid. Het was een schrale troost toen later het product vanwege de bijwerkingen wereldwijd uit de handel werd genomen. In de samenwerking met de andere verzekeraar kwam na twee jaar de vraag op tafel hoeveel nieuwe verzekerden ze door dit project er nu wel bij hadden gekregen. Die samenwerking was ook snel afgelopen.

Ik concludeerde dat het Nederlandse taalgebied te klein is voor een goede en interactieve site, want het kost erg veel geld en inspanning. Dus ging ik verheugd naar de thuisarts.nl kijken. Was er dan eindelijk een echt goede, interactieve site met oog voor wat gebruikers van zorg willen weten? Waar waren de pittige discussies over de middelen die onze artsen voorschrijven? Waren de teksten lekker kort en toegankelijk? Kun je lekker door de site heen klikken? Durven ze je ook mee te nemen naar gebieden buiten de site?

Mevrouw Schippers, van mij krijgt u een 5+ voor de site die u heeft ontwikkeld en die + is voor de moeite. Ik had graag een 6 gegeven, maar het besef dat al deze overbodige betutteling van ons belastinggeld gemaakt is maakte mijn oordeel iets strenger. Deze site schiet namelijk te kort op alle bovengenoemde punten. Bedacht vanuit dokters en bedoeld voor patiënten.