Bijna iedereen heeft zich weleens laten verleiden door het schepsnoep van Kruidvat. Vaak is die enorme plasticzak nog niet eens voor de helft gevuld. Ook Kruidvat zelf vond het niet meer kunnen en vervangt nu alle plasticzakken voor papieren exemplaren. En dat zijn er nogal wat: jaarlijks gaan er 8 miljoen plastic snoepzakken over de toonbank.
“Als je alle plastic snoepzakken die we hier jaarlijks mee vervangen achter elkaar zou leggen, kom je op 4.000 kilometer uit”, vertelt Leendert van Bergeijk, manager duurzaamheid bij Kruidvat,
aan HLN. “De papieren zak is zowel ClimatePartner als FSC®-gecertificeerd, iets waar we erg trots op zijn. Zo maken we bij Kruidvat duurzamere initiatieven toegankelijk voor onze klanten. Met deze nieuwe stap leveren wij een bijdrage aan het verlagen van het gebruik van plastic en de hoeveelheid plastic zwerfafval in België en Nederland."
De drogisterijketen werkt al langer aan verduurzaming. Zo wordt ook voor de producten van het eigen merk veel minder of gerecycled plastic gebruikt. Maar de grootste slag wordt geslagen met de plastic snoepzakken. De overstap naar papieren exemplaren moet zo'n 32.000 kilo plastic per jaar schelen.