De CO2-uitstoot van nieuwe auto's is in de eerste helft van dit jaar fors gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat komt onder meer omdat Nederlanders het liefst grote auto's rijden.
Stootte een nieuwe auto vorig jaar nog 112 gram CO2 per kilometer uit, dit jaar is dat opgelopen tot 119 gram. In 2015 was dat zelfs maar 102 gram. Ondanks de recordverkopen van elektrische auto's wordt het Nederlandse wagenpark dus mínder milieuvriendelijk.
Er zijn drie redenen waarom Nederlandse auto's steeds vervuilende worden. Ten eerste is door de nieuwe Europese CO2-emissietest de CO2-uitstoot op papier toegenomen. Daardoor zijn nieuwe auto's duurder geworden. Vooral kleine (en zuinige) modellen hebben daar last van en worden dus minder verkocht, aldus de RAI Vereniging.
Ten tweede is het leasen van een elektrische auto in het hogere segment duurder geworden door de zogenoemde Tesla-taks: alleen over de eerste 50.000 euro betaal je 4 procent bijtelling. Voor het overige bedrag geldt de gewone bijtelling van 22 procent. De markt voor de duurste Tesla's is daardoor ingestort. Ten derde is een op de drie verkochte auto's een benzine slurpende SUV. Gezinnen vinden de ruimte fijn en ouderen houden van de hoge instap.
Uiteindelijk is de portemonnee dus belangrijker dan het milieu. Aan de overheid de taak om eens wat belastingen te gaan verhogen.