De hele dag door nemen we grote en kleine beslissingen: van wat we 's ochtends aantrekken tot wat we zullen eten en van wat we kijken op tv tot hoe laat we naar bed gaan. In totaal loopt het op tot gemiddeld zo'n 100.000 beslissingen per dag. Soms zitten daar lastige dilemma's bij. Als je één ding kiest, sluit je immers een heleboel andere opties uit. Cognitief wetenschapper Tom Griffiths van de Amerikaanse universiteit Berkeley legt in een uit hoe de computerwetenschap je kan helpen om altijd de juiste keus te maken. De 'explore-exploit trade-off' is een principe uit de informatica. Zoek je een restaurant en heb je weinig tijd kies er dan voor om gebruik te maken van al bekende informatie en ga voor de beste plek die je kent. Heb je meer tijd verzamel dan zoveel mogelijk nieuwe informatie en probeer een nieuw restaurant uit dat je nog niet kent. In de toekomst heb je weer profijt van de opgedane kennis. Dit principe wordt gebruikt bij beperkte opslagcapaciteit in computers. Het komt erop neer dat je logisch moet nadenken over wat je het meest gebruikt. Leg kleding die je nooit aantrekt achterin. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor pannen die je niet vaak gebruikt. Het komt erop neer dat je eindeloos kunt blijven zoeken naar iets, maar dat je nu eenmaal een keer moet stoppen. Om het optimale moment te kiezen kun je de 37 procent-regel hanteren. Volgens Griffiths kun je bijvoorbeeld het best 37 procent van het woningaanbod bekijken en daarna het eerste huis kiezen dat beter is dan de voorgaande.
Bron(nen): Business Insider