Er zijn mensen die elk jaar overstappen naar een andere verzekeraar, telefoonaanbieder of leverancier van gas of elektriciteit. Andere mensen blijven jaren klant bij hetzelfde bedrijf. Deze laatste groep mensen geeft meestal meer geld uit dan nodig is. Als argumenten hiervoor noemen ze vaak dat het overstappen ze te veel gedoe is of dat ze loyaal willen blijven aan hun leverancier. Dat het overstappen ingewikkeld of lastig zou zijn, is een misverstand. Meestal is het vrij snel en zonder problemen geregeld. Maar wat levert het op?
Honderden euro’s
Op deze vraag valt geen eenduidig antwoord te geven. Veel hangt af van de vraag hoe lang je al klant bent bij een bepaalde aanbieder en tegen welk tarief je het contract destijds hebt vastgelegd. Veel mensen weten inmiddels wel dat het zich de moeite loont om de premies voor de autoverzekering met elkaar te vergelijken. Een overstap kan je zomaar enkele honderden euro’s per jaar schelen en voor dat geld koop je gemakkelijk een nieuwe televisie of iets anders moois voor in huis. Of je besteed het aan een stedentripje of iets dergelijks. Dat zijn dus extra’s die je zou laten liggen als je te veel blijft betalen aan jouw verzekeraar.
Ook voor private lease
Het is niet moeilijk om dergelijke premies in één oogopslag online met elkaar te vergelijken. Veel minder bekend is dat je ook de tarieven voor private lease bij Autonomer heel simpel met elkaar kunt vergelijken. Zo voorkom je dat je te hoge kosten maakt voor het afsluiten van een private leasecontract. Je kunt heel eenvoudig per merk en type voertuig de tarieven met elkaar vergelijken. Als je dat doet, zul je al snel constateren dat deze tarieven ook per aanbieder behoorlijk van elkaar kunnen verschillen. We hebben het dan over tientjes per maand, waardoor je dus ook honderden euro’s op jaarbasis kunt besparen.
Onderschat
Dat de gemiddelde Nederlander zich amper bewust is van het aantal abonnementen dat hij heeft afgesloten, bleek al eens uit onderzoek van het NIBUD. Het voorlichtingsbureau publiceerde in 2019 al cijfers op basis van eigen onderzoek, waaruit bleek dat meer dan negentig procent van de ondervraagden het aantal abonnementen in hun huishouden onderschat. Bovendien bleek de helft van alle huishoudens niet precies te weten hoeveel die abonnementen hen totaal kosten. Overigens heeft een gemiddeld huishouden tussen de vijf en vijftien abonnementen.