Techbedrijven zeggen van alles te doen
om deepfakes van hun platforms te weren, maar in de praktijk kunnen
gefingeerde beelden van Nederlandse politici moeiteloos worden
verspreid. Meta en X accepteren voor duizenden euro's aan
advertenties met nepvideo's, blijkt uit onderzoek van BNR. Bekijk de
beelden hieronder.
Stortvloed in aantocht
We staan aan het begin van een
stortvloed aan gemanipuleerde, nauwelijks van echt te onderscheiden
beelden. En de socialmediabedrijven doen te weinig om het tegen te
houden. BNR betaalde slechts 20 euro om overtuigende deepfakes in
elkaar te zetten van Geert Wilders, Caroline van der Plas en Rob
Jetten.
Filters zijn zo lek als een mandje
Meta (het moederbedrijf van Facebook)
en X (voormalig Twitter) accepteerden duizenden euro's aan
advertentiegelden om op de dag van de Europese verkiezingen de
nepvideo's aan miljoenen gebruikers te tonen. Alleen TikTok weigerde
de publicatie van de gefingeerde beelden vanwege 'verdacht gedrag'.
Tijdig ingrijpen is noodzakelijk
Volgens experts staat de deur wagenwijd
open voor misbruik. “Deepfakes kunnen EU-breed een grote impact
hebben op de legitimiteit van verkiezingen”, zegt AI-expert Jochem
de Groot tegen BNR. ”Tijdig ingrijpen is noodzakelijk om de integriteit van
de Europese verkiezingen op 6 juni te waarborgen. Je kunt achteraf
wel verantwoordelijken aanwijzen en straffen uitdelen, maar dan is de
schade al gedaan.”
Narigheid
Het is een raadsel waarom Meta en X
niet ingrijpen. De techbedrijven willen niet op vragen reageren.
Technisch gezien is het identificeren van deepfakes niet al te
lastig. De Nederlandse startup DuckDuckGoose pikte alle video's van BNR er moeiteloos uit. “Meta en X zouden dit ook moeten kunnen”, zegt
oprichter Mark Evenblij. “Ik zie hier narigheid uit ontstaan.”