De metrobouw in Keulen en die in Amsterdam zijn na het instorten of verzakken van panden stopgezet. In beide steden lopen gebouwen gevaar door de aanleg van de Noord/Zuidlijn, in Keulen de Nord-Süd Stadtbahn.
Er zijn nog meer overeenkomsten, zegt het Parool. Zo weet men noch in Keulen, noch in Amsterdam wat precies de oorzaak is van de debacles. Stefan van Baars, universitair docent grondmechanica aan de Technische Universiteit Delft, noemt de metrobouw in Amsterdam, in het Financieele Dagblad, technisch een wereldprestatie. Een wereldprestatie? Is het zo gevaarlijk? Ja, zijn collega Frits van Tol - verbonden aan adviesbureau Deltares en steun en toeverlaat van de Amsterdammers - schetst het ondergronds bouwen als "een aaneenschakeling van ongelukken." De hoofdcomplicatie van Amsterdam is, aldus Van Baars, dat de metro onder de palen van de huizen door moet. Lekkages horen bij het systeem. Ze moeten alleen niet te groot worden, want dan worden aaneenschakelingen van ongelukken debacles. Weverhuisjes en Maison Descartes verzakten. Vooral de bocht bij de Munt lijkt eng. CS, koninklijk paleis en Munttoren lopen gevaar door de NZ-lijn. Risico's zijn te ondervangen door de grond te bevriezen, maar dat is onbetaalbaar.
Over tien jaar weten we of Amsterdam er nog is. Wie er dan vast nog is, is Job Cohen; die houdt de boel dan nog 'een beetje bij elkaar.'