Harder = beter denk je misschien als je eens sporadisch over een lege snelweg scheurt, maar meestal sta je gewoon half vast in Nederland dus hoeveel heb je er dan aan als je 130 kilometer per uur mag, zoals de nieuwe coalitie weer wil invoeren? Niet zoveel, ook niet op een rustige weg trouwens.
Verkeersexpert Ruben Loendersloot legt in Metro uit: "Als je van Groningen naar Middelburg rijdt, midden in de nacht, kan het een kwartier schelen. Maar dan mag je al 130, dus wat dat betreft gaat er niks veranderen. Als je midden in de nacht van Deventer naar Amersfoort rijdt, heb je misschien 1 of 2 minuten tijdwinst, weinig dus.”
In het overvolle Nederland zijn er maar weinig plekken waar je overdag - 's avonds mag het immers al - echt 130 kunt rijden. "Stel we zouden in een land als Zweden wonen, dan is de discussie veel relevanter. Omdat het daar heel erg leeg is, krijg je veel vaker de kans om lekker door te rijden.”
Maar hoe zorg je er dan in Nederland gezamenlijk voor dat je zo snel mogelijk thuis bent? "De capaciteit van onze snelwegen wordt optimaal benut bij een snelheid van rond de 90 kilometer per uur. Dat zorgt ervoor dat het allemaal beter doorrijdt”, klinkt het. Dus voor een betere doorstroom zouden we eigenlijk nog langzamer moeten rijden dan 100 km/u.