Het was een van de verkiezingsbeloftes waar menig rechts stemmer blij van werd: lekker weer 130 kilometer per uur rijden op de snelweg. Maar het blijkt een dode mus, want het kan bijna nergens.
De Telegraaf noemt slechts één weg waar we straks overdag ook weer harder mogen.
Tijdens de campagne zei Geert Wilders dat de maximumsnelheid weer naar 130 zou gaan 'waar het kan'. En precies dat laatste is het probleem. Je mag geen 130 rijden als er binnen een straal van 25 kilometer van een snelweg een Natura 2000-gebied ligt. Dan blijft er in heel Nederland slechts een stuk Houtribdijk over om hard te rijden.
En daar valt eigenlijk niet aan te tornen, omdat de rechter nu eenmaal in 2019 heeft uitgesproken dat de stikstofuitstoot beperkt is. Door 100 km/u te rijden komt er een beetje stikstofruimte vrij. "Maar die ruimte is weggegeven aan projecten. Dus dan moet je nu nieuwe ruimte creëren”, aldus hoogleraar Milieu en Duurzaamheid en stikstofprofessor Jan Willem Erisman van de Universiteit Leiden.
Dat kan door boeren uit te kopen, maar dat gaat ook niet meer op grote schaal gebeuren nu de BBB de landbouwminister levert. Zelfs als het plan om 1200 piekbelasters uit te kopen, doorgaat, ben je er nog niet. Plus: wil de coalitie met de vrijgekomen stikstofruimte dan niet liever PAS-melders helpen, meer huizen bouwen of wegen aanleggen in plaats van 130 rijden?
Sowieso zitten er veel nadelen aan 130 rijden: het is onveiliger, de CO2-uitstoot gaat omhoog en er is meer geluidshinder. Dat vergt ook allemaal weer extra investeringen in bijvoorbeeld geluidswallen.