De actie die de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover vorige week begonnen om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen, heeft in een week tijd ruim 27.000 steunbetuigingen opgeleverd. Dat hebben de organisaties dinsdag bekendgemaakt.
De Nederlandse ov-chipkaart is vrijwel de duurste en klantonvriendelijkste van Europa, stellen de organisaties. Nederlandse reizigers moeten na vijf jaar weer voor 7,50 euro een nieuwe
kaart aanschaffen. Daarnaast is Nederland volgens hen het enige Europese land waar reizigers moeten betalen voor vervanging van een defecte kaart.
Een ander kritiekpunt van de organisaties is dat de consument aan de balie 2,50 euro moet betalen om het saldo van zijn kaart terug te krijgen.
De consumentenorganisaties willen dat reizigers voortaan gratis en eenvoudig hun saldo kunnen terugvragen en na vijf jaar gratis een nieuwe ov-chipkaart krijgen. ,,27.000 ondertekenaars is een fors aantal, maar tevens slechts het topje van de ijsberg. Hiermee kunnen we echt een vuist maken richting de vervoerders. We gaan er dan ook van uit dat zij al deze klanten serieus nemen'', stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond.
Op de website van de Consumentenbond konden mensen de petitie ondertekenen. Ook dinsdag kunnen reizigers nog hun handtekening zetten.