Als je van Deventer naar Hilversum gaat over de A1 leg je 60 kilometer af. In dat kleine stukje verandert de maximum snelheid 7 keer. Hij is soms 100, soms 120, soms 130, soms 120 als het overdag is, soms 100 als de spiststrook open is, enz. En daarnaast is het op sommige uren anders dan op andere. Die situatie is er nu in het hele land. Sinds de invoering van de 130 kilometer moet je heel goed opletten op de borden en zelfs dan is de regels overtreden bijna onvermijdelijk, tenzij je - voor de zekerheid - nooit harder gaat dan 100. Wie denkt dat je geen boete zult krijgen omdat de chaos te groot is komt, bericht De Telegraaf, bedrogen uit. Er wordt juist fors beboet op overtreding van de almaar wisselende maximale snelheid Organisaties als de ANWB, Bovag en autoverhuurbedrijven als Hertz trekken daarom wederom bij de overheid aan de bel om duidelijkheid in de jungle aan verschillende snelheidslimieten, -regels en -borden op de autosnelwegen.„Het is nu een complete puinbak en je moet eerst een puzzel oplossen om te weten welke maximumsnelheid er geldt. Op wegen met trajectcontrole als A2 en A12 is het helemaal van de gekke”, constateert Paul de Waal van de Bovag in De Telegraaf. „Je moet zelfs de klok erop naslaan om te weten wanneer je op de A2 wel 130 km/u mag rijden en wanneer niet.''