Spoorbeheerder ProRail kan beter rechtstreeks ondergebracht worden bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarvoor pleit voormalig president-commissaris bij ProRail Michiel Boersma vrijdag in Het Financieele Dagblad. ,,Misschien is een zelfstandig bestuursorgaan of een rechtspersoon met een wettelijke taak als Rijkswaterstaat dan beter'', zegt Boersma. ,,De staat kan dan als aandeelhouder in feite alles doen, want de minister is altijd verantwoordelijk.''
Boersma was president-commissaris bij ProRail van 2010 tot 2014. Volgens hem klopt de huidige bestuursstructuur bij ProRail niet. ,,Als je activistisch wil zijn als aandeelhouder moet je je afvragen of dat te rijmen is met een onafhankelijk bestuur en onafhankelijke commissarissen, zoals bij ProRail. Belangrijke besluiten voor ProRail, bijvoorbeeld de aanleg van een spoortraject, worden namelijk altijd door de politiek genomen.''
Bestuurders worden volgens Boersma daardoor buitenspel gezet. ,,Tegen de tijd dat de raad van commissarissen van het bedrijf zich erover moet uitspreken is het vliegwiel al lang in gang gezet. Daarmee wordt de rvc een papieren tijger'', stelt hij.
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) ligt onder vuur vanwege problemen bij ProRail. Dinsdag bleek dat ProRail voor projecten voor de periode 2018-2028 zo'n 475 miljoen euro tekort komt.