Het gaat al een tijdje niet zo goed met McDonald's. Om de concurrentie de
baas te blijven is de fastfoodketen al langer aan het experimenteren met allerlei aanpassingen in het menu, de bediening en de inrichting. sprak met directeur McDonald's
Nederland over de veranderingen, die in Nederland plaatsvinden. 1. Het eten wordt aan je tafel gebracht. Bestellen en betalen doe je nog wel aan de balie. Dit wordt in het najaar in een restaurant geprobeerd. Slaat het aan, dan volgen volgend jaar de andere vestigingen in Nederland. 2. De hamburger wordt pas gemaakt nadat hij is besteld. Vijftig restaurants doen dit al. Eind 2016 moeten ze allemaal op die manier werken. Het gaat even snel volgens Sempels. Bovendien is het flexibeler en wordt er minder voedsel verspild. 3. McDonald's gaat eerder open om zo meer ontbijtjes te kunnen verkopen. Het ontbijtassortiment is ook uitgebreid met kaiserbroodjes, roerei, yoghurt met cruesli en vers fruit. 'De ontbijtmarkt groeit en daar moeten we op inspelen', zegt Sempels. 4. De McKibbeling gaat de McFish vervangen en er komt een Tabascoburger. Over de opkomst van culinaire burgers maakt Sempels zich niet druk. De nieuwe hamburgerrestaurants hanteren een 'totaal andere prijsstelling', zegt hij. 'Wij zijn de Volkswagen Golf onder de hamburgers.'