Een nieuwe elektrische raceauto laadt vrijwel net zo snel op als de tijd die het normaal gesproken kost om te tanken. Studenten van de TU Eindhoven presenteren het "racemonster" donderdag in het Brabantse Veghel.
Om elektrische auto's aantrekkelijker te maken is het belangrijk om de laadtijd omlaag te brengen, stelt het studententeam InMotion. De raceauto genaamd Revolution kan met het batterijpakket in slechts 3 minuten en 56 seconden opladen. "Een pitstopwaardige laadtijd", aldus de studenten.
Als de auto zo snel gaat als een personenauto houdt hij het met een volle batterij ongeveer 250 kilometer uit. Als raceauto kan hij echter ook 250 kilometer per uur rijden. Bij die snelheden is de auto leeg na acht rondjes op het circuit van Zandvoort - oftewel ruim 34 kilometer. Daarmee kan de raceauto nog niet een Formule 1-coureur bijhouden.
Accu koelen
Een batterijpakket kan enorm opwarmen bij snelladen. Daardoor kan de kwaliteit erg afnemen. Om dit te voorkomen hebben de studenten een pakket ontwikkeld waarbij tussen alle batterijcellen koelvloeistof stroomt. "Dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen."
De studenten moesten hiervoor wel heel secuur te werk gaan, vertelt teammanager Julia Niemeijer. Tussen de batterijcellen was er telkens maar enkele millimeters ruimte om koeltechnologie toe te passen.
Verder testen
In het komende jaar wordt de raceauto nog uitvoerig getest op het circuit. InMotion droomt ervan dat de auto uiteindelijk mee kan doen met de 24 uur van Le Mans.