De EASA (de Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart) wil toegang tot militaire inlichtingen. Ze doelen daarmee op
informatie over de veiligheid van gebieden waar overheen wordt gevlogen. Tot nu toe zijn vliegtuigmaatschappijen afhankelijk van nationale adviezen. Er zou een alarmsysteem moeten komen voor informatie over conflictgebieden en aanbevelingen over routes. Sinds de crash van
MH17 is duidelijk geworden dat de ene luchtvaartmaatschappij wel en de andere niet over conflictgebieden vliegt. MH17 vloog een paar honderd meter boven de ondergrens die door Oekraïne was gesteld. Daaronder was het luchtruim dicht. Andere luchtvaartmaatschappijen dan Malaysia Airlines waren gewaarschuwd dat het er onveilig kon zijn. Patrick Ky, hoofd van de EASA, is onlangs ondervraagd door de Commissie voor Transport en Toerisme van het Europese Parlement. Volgens Ky moeten luchtvaartautoriteiten toegang hebben tot militaire inlichtingen. "We kunnen het niet alleen."