Voor een automobilist is het onmogelijk te schatten hoelang een fiets in de verte er over doet om je pad te kruizen. De snelheid van de fiets kan een peddelend gangetje zijn, de fiets kan ook 35 kilometer per uur rijden en over drie seconden bij je zijn. Uit onderzoek blijkt dat het vooral op rotondes vaker misgaat, schrijft het AD.
Hoewel de 5585 rotondes slechts 0,6 procent van alle kruispunten uitmaken, vindt bijna 12 procent van alle ongelukken met een fiets of e-bike er plaats.
Volgens verkeersexpert Erik Donkers van VIA komt de toegenomen onveiligheid op rotondes door het enorm veranderde verkeer, waaronder de doorbraak van de e-bike. ,,De fiets is afgelopen jaren aan een revival bezig. Er zijn héél véél fietsers en verschillende soorten fietsers: van e-bikes tot bakfietsen, racefietsen en speedpedelecs.’’
Met de komst e-bikes zijn de snelheidsverschillen tussen fietsers toegenomen. Rotondes zijn bovendien steeds complexer zijn geworden, ze komen in allerlei soorten en maken. Het maakt het voor automobilisten veel lastiger om op fietsers te anticiperen dan bij reguliere kruispunten. ,,Een rotonde is sowieso ingewikkelder: je hebt er als verkeersdeelnemer vier conflictpunten. Als een auto op een rotonde een fiets aanrijdt, zelfs bij lage snelheid dan gaat het al snel fout.’’