De boete voor het gebruik van een
smartphone, waarbij je het apparaat in de hand houdt, is sinds 1
maart 2024 wederom verhoogd – 420 euro voor automobilisten en 160
euro voor fietsers. Maar dat weerhoudt mensen er niet van om de
telefoon erbij te pakken achter het stuur. Sterker nog, het bellen,
vergaderen, fotograferen en zelfs gamen neemt hand over hand toe.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de
SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor
verkeersveiligheidsonderzoek, in opdracht van Interpolis. Zij doen om
het jaar onderzoek naar het levensgevaarlijke fenomeen, en
constateren dat het telefoongebruik bijna tien procent hoger is dan
zes jaar geleden, ondanks hogere boetes, pakkans en
overheidscampagnes die op de gevaren wijzen. Afgelopen jaar werden
zo'n 200.000 automobilisten en fietsers bekeurd voor bellen in het
verkeer, 10 procent meer dan een jaar eerder.
Gamen, vergaderen en fotograferen
achter het stuur
Bijna een op de vijf automobilisten
gebruikt de telefoon om online te vergaderen tijdens de rit. Een op
de acht fietsers speelt games tijdens het fietsen en zelfs in de auto
speelt 11 procent een mobiel spelletje achter het stuur, bijna vier
keer meer dan zes jaar geleden. Een op de vier automobilisten maakt
foto’s en een op de drie fietsers legt de omgeving vast tijdens de
rit.
“Mensen zijn te optimistisch en
denken dat ze veilig aan het verkeer kunnen deelnemen terwijl ze hun
telefoon gebruiken. We zien ook dat degenen die veel vertrouwen
hebben in hun eigen vaardigheden, vaker hun telefoon gebruiken in het
verkeer”, zegt verkeerspsycholoog Adriaan Heino van Interpolis
in
het AD.
Jongeren zijn risicogroep
Automobilisten van 18 tot 24 jaar
grijpen het meest naar de telefoon achter het stuur. En dat is reden
voor grote zorgen, want automobilisten in deze leeftijdscategorie
hebben sowieso al een hoger ongevalsrisico. Dit komt onder andere
doordat hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, volgens de SWOV.
Ook kunnen jongere verkeersdeelnemers minder goed gevaren herkennen
en inschatten.
Ongeveer twee op de vijf automobilisten
en fietsers vindt het eigen telefoongebruik geen probleem. Bij
jongeren is dat bijna de helft. “Dit heeft onder andere te maken
met zelfoverschatting. Mensen weten wel dat het gebruik van je mobiel
in het verkeer gevaarlijk is, maar doen het toch omdat ze denken dat
zíj het zelf wel veilig kunnen doen”, legt Heino uit.
De verkeerspsycholoog vindt het
verontrustend dat jongeren er gewend aan raken om de telefoon al op
jonge leeftijd in het verkeer te gebruiken. “Hoe meer jongeren
daaraan gewend raken, hoe groter de kans dat ze dit ook op latere
leeftijd blijven doen. De fietsers van vandaag zijn de automobilisten
van morgen.”