De trajectcontroles op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam leveren jaarlijks 48 miljoen euro op. Het stukje snelweg is drie jaar na de invoering van de nieuwe controles nog steeds de melkkoe van de overheid. Dat meldt de Volkskrant op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen wordt uitgedeeld op de trajectcontroles bij Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen. De variabele maximumsnelheden zijn ingesteld om te voldoen aan milieunormen en om de geluidsoverlast te verminderen.
'Maar de brede vijfbaansweg van de A2 nodigt uit tot harder rijden', zegt Ad Vonk van de ANWB. 'Bovendien mag je op de meeste stukken 's avonds wél harder. De vraag is of de mensen die bij Vinkeveen een boete krijgen, willens en wetens de toegestane snelheid overschreden. Wij denken dat dit niet het geval is.'
Volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft de overheid er 'een zootje van gemaakt' op de A2. 'Er zijn ook automobilisten die op de hele A2 's nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen.'
Maar het Openbaar Ministerie (OM) en Rijkswaterstaat vinden de situatie op de A2 helder genoeg. Elk hectometerbordje bevat een snelheidsaanduiding en er staan meerdere waarschuwingsborden voor de trajectcontrole.
Nederland heeft in vergelijking tot andere West-Europese landen hoge boetes voor snelheidsovertredingen.
Bron(nen): Volkskrant