Alles voor de likes: 58 procent van de ondervraagden in een recente studie geeft toe dat het maken van de perfecte
foto hen verhindert om van mooie levenservaringen te genieten. Het onderzoek schetst een beeld van een samenleving die is geobsedeerd door
sociale media. Joseph Grenny en David Maxfield, co-auteurs van bestseller 'Crucial Conversations', wijzen op de studie, waarvoor 1.623 mensen zijn ondervraagd en spreken van 'trophy-hunting': het gaat niet om het maken van een mooie foto, maar om de likes die erop volgen. Likes op sociale media zijn een goedkope manier om sociale bevestiging te krijgen. Iets wat in het echte leven veel meer moeite kost. Al gaat dat echte leven dan wel aan je voorbij. 91 procent van de respondenten in de studie gaf aan dat ze wel eens toeristen zagen die interessante bezienswaardigheden misten, omdat ze bezig waren op sociale media. Diezelfde mensen zeggen dat hen dat zelf ook wel eens overkomt. Drie kwart van de ondervraagden gedraagt zich onbeleefd naar anderen toe, omdat ze bezig zijn op hun telefoon. Een kwart onderbreekt intieme momenten met hun partner voor sociale media. De auteurs ontdekten ook dat het speuren naar het perfecte social media-moment mensen niet gelukkig maakt. 'Misschien heb je meer vrienden, misschien heb je meer likes, maar uiteindelijk blijf je met een leeg gevoel achter,' aldus Maxfield.