Bol.com en Achmea nemen 'voor trainingsdoeleinden' telefoongesprekken van klanten op, maar laten de bandrecorder doordraaien wanneer de klanten in de wacht staan, meldt consumentenprogramma Radar. Dit is verboden volgens de Autoriteit Persoonsgegevens.
Onnodige privacyschending
Kwaliteitsmedewerkers kunnen je privégesprekken terugluisteren, terwijl je in de wacht staat. “Dat mag eigenlijk niet, want het is niet nodig voor het doel van het gesprek”, vertelt woordvoerder van Autoriteit Persoonsgegevens Jos Boerties tegen Radar.
“Je mag het gesprek wel opnemen, bijvoorbeeld voor het sluiten van een contract of om de dienstverlening te verbeteren. Maar om dat doel te bereiken, is het niet nodig om op te nemen als iemand in de wacht staat. Want dan ben je in feite onnodig aan het luisteren wat iemand privé zegt of doet”, zegt Boerties.
“Technisch onmogelijk”
Het is volgens Achmea en Bol.com 'technisch gezien onmogelijk' om de opname stop te zetten tijdens het wachten. Opvallend, aangezien KLM, Ziggo, Eneco, Vattenfall, T-mobile, Nationale Nederlanden, ASR, ING en Rabobank laten weten dat zij hun klanten niet opnemen wanneer zij in de wacht staan.