Welingelichtekringen heeft de afgelopen weken de Engelse reality star Jade Goody links laten liggen. Dat daar nu een eind aan komt, is te verklaren omdat we de gewoonte hebben verslag te doen van wat de kwaliteitsmedia te bieden hebben.
Al weken is de 27-jarige Jade Goody niet weg te denken uit de kolommen van sensatiebladen, maar ze figureert ook in de Washington Post, New York Times, de Times, de Independent, de Guardian. Waarom ze daar dagelijks in staat? Omdat ze dood gaat.
Jade Googy werd in Engeland bekend omdat ze tweemaal optrad in Big Brother. De laatste keer dat ze in dat huis zat kreeg ze te horen dat ze een dodelijke ziekte had. Voor ze aan het programma begon, had ze een uitstrijkje laten maken en het bleek dat ze baarmoederhalskanker had. Het werd als schokkend nieuws semi-live in de uitzending gebracht. (zie de tweede link voor de video van het gesprek tussen Jade en haar dokter die de tijding brengt) Later bleek dat de ziekte al ver was uitgezaaid en dat ze zou doodgaan.
Jade besloot dat ze haar laatste maanden zo publiek mogelijk zou doorbrengen. Misschien omdat ze dat fijn vindt, maar in ieder geval om aan haar sterven zoveel geld te verdienen dat haar twee zoontjes zonder zorgen kunnen opgroeien. Dus verkocht ze haar huwelijk aan een blad (dat huwelijk was niet met de vader van haar zoontjes, maar met een 21-jarige bajesklant die daarvoor verlof kreeg), haar doop werd verkocht, en nu kunnen we allen getuigen zijn van haar sterven (waarvoor haar verse man alweer verlof heeft gekregen). Want Jade is thuis om daar de laatste dagen of uren door te brengen. Naar verluid gaat ze nu snel achteruit. En is de priester aangekomen in haar huis
En waarom dat in al die serieuze kranten staat en tenslotte ook hier? Het antwoord op die vraag zegt vermoedelijk iets over de tijd waarin we leven.