Steeds meer mensen willen dat
kinderen eerder naar school gaan, wellicht al vanaf 2,5 jaar. Dat vindt hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer een heel slecht idee. Ze schreef er een opiniestuk over in Trouw. Formele educatie op jongere leeftijd gaat ten koste van de ontwikkeling van empathisch vermogen en sociaal-emotionele stabiliteit, stelt Goorhuis. Jonge kinderen
leren door het spelen met leeftijdsgenootjes om naar elkaar te luisteren en verschillende standpunten in te nemen. Ook oefenen ze in het fantasiespel hun verbeelding. Wanneer ze op te jonge leeftijd terechtkomen in strak geregisseerde, door volwassenen gedomineerde activiteiten, kunnen ze hun basistalenten onvoldoende ontwikkelen: leren praten, controle krijgen over de grove en fijne motoriek, denkstappen maken en concentratie opbouwen. De uitrusting om aan het formele leren te beginnen is dan niet toereikend. Goorhuis schrijft scherp: Wie dit niet begrijpt, heeft geen verstand van kinderen en is in pedagogisch opzicht een analfabeet. En: Intelligentie zonder empathie leidt tot maatschappelijke blunders en persoonlijke tragedies.