Lammily, een creatie van kunstenaar Nickolay Lamm, is een Barbiepop met de afmetingen van een doorsnee 19-jarig Amerikaans meisje. Ze wordt geleverd met herbruikbare stickers, zodat je nog wat puistjes of cellulitis kunt aanbrengen. Verder is er nog een tatoeage, een bril, muggenbeten, littekens, blauwe plekken en striemen (voor de Lammily die pas bevallen is). De onvolmaakte pop is bedoeld om jonge meisjes een beter beeld van zichzelf te geven en zichzelf te leren accepteren zoals ze zijn. Maar werkt dat zo wel? Katy Waldman schrijft in dat de stickers vooral in de smaak zullen vallen bij ietwat sadistische pre-adolescenten die er veel plezier aan zullen beleven om de pop toe te takelen. Wie ervan uitgaat dat een pop vol pukkels meisjes zal helpen om zichzelf te accepteren zoals ze zijn gaat uit van een simplistische visie op de psychologie van de pre-adolescentie. Geloof je echt dat een meisje van 12 jaar zich getroost zal voelen door een Lammily vol puisten? Het is een feit dat de mode-industrie teveel magere rolmodellen presenteert, maar met speelgoed ligt dat ietwat anders. Kinderen weten maar al te goed dat het afwijkt van de realiteit. Als een meisje depressief is omdat ze niet lijkt op een Barbie van Mattel, heeft ze waarschijnlijk psychische problemen die niet opgelost zullen worden door een Lammily, zelfs niet met littekens.
Bron(nen): Slate.fr