NRC Handelsblad sprak - anoniem uiteraard - met leraren en oud-leraren van de Islamitische school Ibn Ghaldoun, die school die nationale bekendheid verwierf door de diefstal van 23 eindexamens. Het verhaal beschrijft een klimaat waarin alles er op was gericht om zoveel mogelijk leerlingen zo hoog mogelijke cijfers te geven. De leerlingen - of minstens een deel van hen - vonden ook dat ze recht hadden op voldoendes en zetten leraren die geen hoge cijfers gaven onder zware druk. De docenten spreken van een 'sjoemelklimaat' waarvan de grootscheepse eindexamenfraude een 'logisch' gevolg zou zijn. De sfeer wordt gesloten genoemd en leraren zouden onder zware druk staan van ouders en leerlingen om gunstige cijfers te noteren. NRC: "Sommige collega’s gingen door met herkansen tot ze een voldoende hadden.” Een leraar die weigerde hierin mee te gaan, kwam een aantal jaar geleden in conflict met een groep Marokkaanse havo-leerlingen. De leraar wilde hun onvoldoendes niet 'ophogen' en werd vervolgens bedreigd door de jongens. Kort hierna is zijn auto vlak bij de school vernield. De leraar heeft hiervan aangifte gedaan. Een andere leerkracht is begin dit jaar bedreigd, verklaren de anonieme leraren. Er zouden bedreigingen zijn geuit omdat deze leerkracht weigerde een leerling een (onverdiende) herkansing te geven. De school is ook meer dan een onderwijsinstituut, schrijft NRC. Het was ook een bolwerk van de islam en tegen de Nederlandse cultuur. Een ander citaat: "Een lerares die er jaren geleden les gaf, vertelt dat meisjes na schooltijd bij elkaar moesten komen in 'huiswerkklassen'. Maar dat waren geen huiswerkklassen. Dat waren lessen om kinderen te indoctrineren. Alle lessen waren tegen de maatschappij gericht. Ze mochten nooit trouwen met een Nederlander. Ze mochten zelfs niet met ongelovigen omgaan, werd hun verteld."