Hybride
auto's zijn na de eerste leaseperiode in Nederland nauwelijks nog te verkopen. Daarom worden ze massaal geëxporteerd. Zonde van de belastingkorting op elektrisch
rijden, vinden Tweede Kamerleden.
Volgens VWE Trendweb is van alle hybrides die in 2010 zijn verkocht inmiddels 44 procent doorverkocht in het buitenland. Vooral de Toyota Prius is in trek, meldt het
AD. Dit jaar gingen er al bijna 3000 de grens over. De zowel op stroom als op benzine rijdende wagens zijn populair voor leasers, omdat de bijtelling nihil is. Dit voordeel valt weg voor particulieren. In de dagelijkse praktijk is er sowieso weinig hybride aan een Prius. De meeste bestuurders rijden nauwelijks elektrisch en gooien net als alle andere autobezitters hun wagen vol met benzine. Een Toyota Prius Plug-in rijdt dan ook niet de geclaimde 1 op 47 maar 'gewoon' 1 op 21 aldus tankpasbedrijf Travelcard. De CO2-uitstoot is dientengevolge niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Dat is nagenoeg evenveel als een moderne zuinige benzineauto. Hetzelfde geldt voor verkoophit Mitsubishi Outlander: 0 procent bijtelling voor de leaserijder, maar een verbruik van 1 op 15 (en niet 1 op 52). Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft dit al eerder aangekaart, maar 'kreeg telkens nul op het rekest'. 'Alleen mensen die ook daadwerkelijk elektrisch rijden in hun hybride leaseauto moeten een lage bijtelling krijgen', vindt hij.